W Katowicach startuje coroczna kampania prozdrowotna dla mężczyzn
Ruszyła coroczna kampania prozdrowotna Movember Polska. W ramach akcji już w sobotę 23 października w Galerii Katowickiej zorganizowane zostaną bezpłatne badania profilaktyczne dla mężczyzn. Panowie przed 40 rokiem życia będą mogli sprawdzić zdrowie swoich jąder dzięki bezbolesnemu badaniu USG, zaś pozostali sprawdzą, czy poziom markera nowotworowego prostaty (PSA) jest u nich w normie.
Badania w Galerii Katowickiej przy ulicy 3-go Maja 30 odbywać się będą w godzinach od 10:00 do 20:00. Na badania nie są prowadzone zapisy, decyduje kolejność przybycia. Zarówno badania USG, jak i przesiewowe testy poziomu PSA nie wymagają żadnego przygotowania poza zachowaniem higieny osobistej. Katowice to jedno z ośmiu miast, w których w tym roku zorganizowane będą badania.
– Śląsk nie jest kojarzony z warunkami korzystnymi dla zdrowia poprzez zanieczyszczenie środowiska. Ryzyko zachorowania na wiele typów nowotworów jest u nas wyższe niż w wielu innych regionach kraju. Stąd się wywodzimy i dlatego tak bardzo zależy nam na organizacji badań dla mężczyzn w naszym województwie, co umożliwia nam Galeria Katowicka – mówi Jakub Kajdaniuk, koordynator akcji z Fundacji Kapitan Światełko.
Kampania Movember Polska uczy mężczyzn jak dbać o swoje zdrowie od 2014 roku. Organizatorem działań jest Fundacja Kapitan Światełko. Dotychczas kampania dotyczyła wyłącznie zdrowia fizycznego i profilaktyki antynowotworowej. W tym roku organizatorzy wraz z ambasadorami akcji zdecydowali się również poruszyć kwestię zdrowia psychicznego, kolejnego tematu tabu wśród mężczyzn.
– To, co dzieję się w męskiej głowie jest równie ważne jak to, co dzieje się w majtkach – przekonują organizatorzy. W okresie pandemii COVID-19 z powodu społecznej izolacji, ale także pogorszenia się warunków ekonomicznych wielu osób, liczba samobójstw wśród mężczyzn zwiększyła się aż o 20 proc. Kwestie zdrowia psychicznego są obecnie równie dużym wyzwaniem jak diagnostyka i leczenie nowotworów prostaty.
Wszyscy za jednego
Ambasadorami kampanii ponownie zostali youtuberzy – Cyber Marian i Michał Bańka (z kanału Baniak Baniaka), prezenter Mateusz Jędraś oraz Juan Zumeta i Jakub Nowicki. W tym roku dołączyli do nich także wokaliści: Krzysiek Sokołowski (z zespołu Nocny Kochanek), Adam Asanov (z zespołu Piersi), Paweł Dudek (Czadoman) oraz Błażej Sobera (z zespołu Joe Palooka) – przedstawiciele różnych środowisk, którzy jako „Mosznowładcy” nagrali nowy „hymn” kampanii –„Wszyscy za jednego”.
Rockowa piosenka namawia do korzystania ze wsparcia specjalistów, którzy pomagają zadbać o zdrowie w każdym aspekcie, bez względu na to, czy chodzi o kwestie fizyczne czy psychiczne. Utwór zatytułowany „Wszyscy za jednego” przypomina także, jak ważne jest wzajemne wspieranie się i jak pomocna może być zwykła rozmowa oraz otwarcie się na drugiego człowieka.